Árureklamáció

Reklamációs szabályzat – Darteg s.r.o.

1. Általános rendelkezések és fogalommeghatározások

a. Jelen reklamációs szabályzat a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: „Ptk.”), a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény, a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet egyes tartós fogyasztási cikkek kötelező jótállásáról, valamint a 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet – a szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól – rendelkezéseivel összhangban készült. A szabályzat vonatkozik minden olyan termékre (a továbbiakban: „Áru”), amelyet az Eladó a Vevő részére értékesít, és amelyre a jótállási vagy szavatossági időn belül a Vevő hibás teljesítésre hivatkozva igényt érvényesít (a továbbiakban: „Reklamáció”).

b. „Eladó”: Darteg s.r.o., székhelye: Ružová 19, 946 51 Nesvady, Szlovákia, Cégjegyzékszám: 50 440 128, EU adószám: SK2120349451.

c. „Vevő” az a fogyasztó, aki az Eladóval fogyasztói szerződést kötött és az Eladótól Árut vásárolt.

d. Amennyiben a szerződés másik alanya vállalkozás (és vélelmezhető, hogy ha a Vevő a megrendelés során megadja saját adószámát / cégadatait, akkor vállalkozói minőségben jár el), úgy a jótállás és szavatosság terjedelmét elsősorban a gyártó jótállási feltételei, valamint a Ptk. vállalkozások közötti szerződésekre vonatkozó szabályai határozzák meg. Ilyen esetben a fogyasztóvédelmi jogszabályok kógens rendelkezései nem minden esetben irányadók, és a jelen szabályzat 2.a., 2.b., 2.h., 2.i., 3.e.–3.h. és 4.a. pontjai alkalmazandók.

2. Jótállási és szavatossági feltételek

a. Ha az Áru már az átvételkor nyilvánvaló hibát mutat, különösen ha a csomagolás sérült, a Vevő jogosult az Árut átvenni vagy megtagadni az átvételt. Amennyiben a Vevő az árut átveszi, javasolt a futárral jegyzőkönyvet felvenni a csomag sérüléséről. Ha a Vevő nem veszi át az Árut, továbbra is jogosult a szerződésszerű teljesítésre vagy – ha ennek feltételei fennállnak – az adásvételi szerződéstől való elállásra és a vételár visszafizetésére. Amennyiben nem készül jegyzőkönyv a szállítás közbeni mechanikai sérülésről, az Eladó a későbbi reklamáció során az ilyen jellegű sérülést nem köteles elfogadni.

b. A jótállás / szavatosság nem terjed ki különösen az alábbi esetekre:
– az Áru mechanikai sérülése, amelyet nem az Eladó vagy az ő érdekében eljáró személy okozott,
– az Áru nem rendeltetésszerű használata vagy nem megfelelő körülmények közötti üzemeltetése,
– szakszerűtlen kezelés vagy szerelés,
– az Áru karbantartásának elmulasztása, elhanyagolása,
– szakszerűtlen beépítés vagy üzembe helyezés,
– a használati útmutatóban foglaltaktól eltérő használat.

A jótállásból és szavatosságból eredő jogok (ingyenes javítás, csere, árleszállítás, szerződéstől elállás) megszűnnek, ha a hibát szakszerűtlen beavatkozás, jogosulatlan javítás, illetéktelen személy általi szétszerelés okozza. A jótállás keretében végzett javítások a jótállási/szavatossági időn belül Vevő részére ingyenesek.

c. Az Eladó a Ptk. szerint felel a hibás teljesítésért, azaz azért, hogy az Áru a Vevő részére történő átadáskor a szerződésben foglalt tulajdonságokkal rendelkezzen. Fogyasztóval kötött szerződés esetén az Áru átadását követő 1 éven belül felismert hiba esetén vélelmezni kell, hogy a hiba már az átadáskor fennállt, kivéve, ha ez a vélelem a hiba természetével vagy az Áru jellegével összeegyeztethetetlen.

d. A jótállási idő – amennyiben a jogszabály vagy a gyártó másképp nem rendelkezik – általában 12 hónap a tartós fogyasztási cikkekre a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet szerint, illetve egyes Áruk esetén az Eladó vagy a gyártó hosszabb jótállási időt is vállalhat, amelyet a jótállási jegyen vagy a termék leírásában külön feltüntet. A jótállási/szavatossági idő kezdete az Áru átvételének napja.

e. Kedvezményes áron, hibásként vagy használtként értékesített Áru esetén a jótállás/szavatosság csak azokra a hibákra nem terjed ki, amelyekre tekintettel az árengedményt megadták, vagy amelyekről a Vevőt az Eladó előzetesen tájékoztatta. Használt termékek esetén a szavatossági idő rövidebb lehet, ezt az Eladó minden esetben egyértelműen feltünteti.

f. A jótállási idő a reklamáció közlésének napjával kezdődően a hiba kijavításáig (illetve cseréig) szünetel. Csere esetén az új termékre a jótállási idő újból kezdődik a Vevő részére történő átadás napjától.

g. A Vevő jogosult a Ptk. és a fogyasztóvédelmi jogszabályok alapján a hibás teljesítésből eredő jogait érvényesíteni (kijavítás, kicserélés, árleszállítás, elállás). Elállás esetén a szerződés a felek között a kezdetére visszamenő hatállyal megszűnik, és mindkét fél köteles a másiktól kapott szolgáltatást visszaszolgáltatni.

h. Amennyiben az Eladó a Vevőnek az Áru mellé ajándékot ad, az ajándék nem minősül ellenérték fejében értékesített Árunak, ezért arra jótállási/szavatossági kötelezettség főszabály szerint nem terjed ki. Az Eladó azonban köteles a Vevőt tájékoztatni az esetleges ismert hibákról. Ha a Vevő a hibáról megfelelő tájékoztatást nem kapott, jogosult az ajándék visszaadására, cseréjére, illetve a hibától függően ésszerű igény érvényesítésére.

i. Az Eladó nem vállal felelősséget az Árun tárolt szoftverek, beállítások vagy adatok elvesztéséért a javítás során. A Vevő felelőssége az adatok megfelelő és rendszeres biztonsági mentése. Az Eladó javasolja a Vevőknek az adatok gyakori mentését az esetleges adatvesztésből eredő károk minimalizálása érdekében.

j. A szavatossági és jótállási igények a vonatkozó jogszabályokban meghatározott határidőkön belül érvényesíthetők. E határidők letelte után a Vevő szavatossági/jótállási igényt nem érvényesíthet.

Elállás esetén a szerződés a kezdetére visszamenő hatállyal szűnik meg, és a felek kötelesek egymásnak mindent visszaszolgáltatni, amit a szerződés alapján kaptak.

3. A reklamáció intézésének menete

a. A Vevő a reklamációt elsősorban az Eladó székhelyén vagy ügyfélszolgálatán érvényesíti. Amennyiben a jótállási jegyen a gyártó hivatalos szervizpartnert jelöl meg, a Vevő a hibás terméket közvetlenül a szervizhez is eljuttathatja. A szerviz elérhetőségeit a jótállási jegy tartalmazza.

b. Az Eladó a reklamáció átvételéről a Vevőnek igazolást ad, amely tartalmazza a Vevő azonosító adatait, az Áru megnevezését, a hiba leírását, a reklamáció beérkezésének dátumát, valamint a Vevő által választott igényt. A reklamáció elbírálását követően az Eladó írásban tájékoztatja a Vevőt a reklamáció eredményéről és a választott megoldásról (javítás, csere, árleszállítás, elutasítás stb.).

c. Az Eladó a Vevő igénye alapján köteles haladéktalanul, de legkésőbb 30 napon belül intézkedni a reklamáció elbírálásáról és a megfelelő megoldásról, a vonatkozó magyar jogszabályokkal összhangban. A 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet szerint a fogyasztói jótállási igény intézése során szakvélemény (szakértői vélemény) is igénybe vehető; amennyiben a szakvélemény a Vevő igényét megalapozottnak tartja, a szakértői vizsgálat indokolt költségei a Vevőt nem terhelik.

d. Az Eladó a reklamációt az alábbi módok egyikével zárja le:

a) a hibás Áru kijavításával,
b) az Áru cseréjével,
c) a vételár visszafizetésével (elállás),
d) megfelelő árleszállítással,
e) a reklamáció jogszerű, indokolt elutasításával.

e. Amennyiben az Áru postai úton vagy futárszolgálattal kerül visszaküldésre, a Vevő köteles az Árut a szállításra alkalmas, kellően védett csomagolásban elküldeni, és javasolt a küldemény biztosítása. Utánvétes küldeményt az Eladónak nem kötelessége átvenni.

A reklamáció érvényesítésekor a Vevőnek:

a) be kell mutatnia a vásárlást igazoló bizonylatot (számla, nyugta) vagy más módon kétséget kizáróan igazolni kell, hogy az Árut az Eladótól vásárolta,

b) biztosítania kell, hogy az Áru megfeleljen a jótállási/szavatossági feltételeknek (ne legyen szándékosan vagy súlyosan gondatlanul megrongálva, ne legyen elemi kár által tönkretéve, a plombák – ha vannak – ne legyenek megsértve stb.),

c) ha a Vevő a gyártó vagy az Eladó által vállalt, a jogszabályi minimumot meghaladó jótállási igényt érvényesít, köteles az eredeti jótállási jegyet bemutatni.

f Amennyiben a Vevő a hibás Árut postán vagy futárszolgálattal küldi el az Eladó telephelyére (lásd: https://www.darteg.sk/kontakty/), az Eladó a csomag átvételekor rögzíti az átvétel dátumát, a csomag állapotát és a mellékelt dokumentumokat. A reklamációs határidő szempontjából az átvétel napja az irányadó.

g Az Eladó a reklamáció elbírálását követően telefonon, e-mailben vagy más egyeztetett módon értesíti a Vevőt az Áru átvételének lehetőségéről, illetve a reklamáció eredményéről. A javított vagy csereterméket, illetve elutasított reklamáció esetén az eredeti terméket a Vevő kérésére az Eladó futárszolgálattal is visszaküldheti.

h Ha a hiba javítható, a Vevő elsődlegesen kijavítást vagy kicserélést kérhet. Amennyiben a kijavítás vagy csere nem lehetséges, vagy aránytalan többletköltséggel járna, a Vevő árleszállítást igényelhet, vagy elállhat a szerződéstől, a Ptk. mindenkor hatályos szabályai szerint.

i Ha a hiba nem javítható, és az Áru rendeltetésszerű használata a hiba miatt akadályozott, a Vevő jogosult az Áru kicserélését kérni vagy a szerződéstől elállni (vételár visszatérítése). Ugyanez illeti meg a Vevőt akkor is, ha ugyan javítható hibáról van szó, de a hiba ismétlődően jelentkezik, vagy több különböző hiba együttesen akadályozza a rendeltetésszerű használatot.

j Ha az Eladó a jogszabályban előírt határidőn belül (általában 30 nap) nem intézi el a reklamációt, a Vevő jogosult a termék cseréjét vagy a vételár visszafizetését (elállást) kérni.

k Ha a Vevőt árleszállítás illeti meg, az árleszállítás mértéke a hiba jellegétől és súlyosságától függően kerül meghatározásra.

4. Egyéb rendelkezések

a. Reklamáció esetén a Vevő felveszi a kapcsolatot az Eladóval, és egyeztet a reklamáció intézésének legmegfelelőbb módjáról. Az Eladó – a hiba jellegétől függően – javasolhatja szerviztechnikus kiküldését a Vevőhöz, vagy az Áru beszállítását a szervizbe/telephelyre.

b. Jelen reklamációs szabályzat 2024. … napjától hatályos. Az Eladó fenntartja a jogot a szabályzat módosítására, ugyanakkor a már leadott rendeléseknél a rendelés időpontjában hatályos feltételek az irányadók.


Áru visszaküldésének / cseréjének címe:

Darteg s.r.o.
Ružová 19
946 51 Nesvady

Elállási nyilatkozat (minta) Reklamációs űrlap